Kam směřuje cykloturistika v západní a střední Evropě
Když vyrazíte ven, nelze to přehlédnout - cykloturistika je opravdovým fenoménem současnosti. V západní a střední Evropě je cykloturistika výrazným a dynamicky se rozvíjejícím segmentem cestovního ruchu a premiantem šetrného cestovního ruchu i aktivní turistiky. A obzvlášť to platí pro Česko, kde se stává téměř národní vášní. Zájem o tento druh volnočasových aktivit potvrzují i data z uskutečněných průzkumů a z automatického sčítaní cyklistů na TOP cyklotrasách v ČR i Evropě.
V jejím vývoji jsou zřejmé následující trendy, které jsou do značné míry formovány změnami v chování cykloturistů, technologickým pokrokem, ale i rostoucími nároky na udržitelnost a ekologické aspekty cestování. Jen v Holandsku (spolu s Německem a Francií největším trhem elektrokol v Evropě) loni z více než 800.000 prodaných jízdních kol připadalo 56% na elektrokola. Boom elektrokol navíc usnadňuje rekreačním cykloturistům jízdu i v kopcovitých a horských oblastech. Na vzestupu je také obliba gravel biků, které kombinují výhody silničního kola s možností terénní cyklistiky. Zároveň do provozu a marketingu cykloturistických služeb zasahuje nástup umělé inteligence ať už ve formě automatických rezervačních platforem tak i navigačních systémů.
Rostoucí obliba elektrokol
Jedním z nejsilnějších trendů v cykloturistice je nárůst popularity elektrokol (e-biků). Tato technologie umožňuje širšímu spektru lidí, včetně starších generací nebo těch, kteří nemají ideální fyzickou kondici pro dlouhé cyklistické túry, vychutnat si pohodové výlety na kole a to i mimo tradiční rovinaté cykloregiony. V západní a střední Evropě jsou e-biky stále běžnější součástí cykloturistických nabídek a mnoho destinací nyní nabízí půjčovny elektrokol. Nejrychleji rozvíjejícím segmentem elektrokol jsou především horská elektrokola (e-MTB).
Nárůst zájmu o tematické cyklotrasy
Dalším trendem je rostoucí popularita tematických cyklotras. Cykloturisté již nehledají jen trasu, která je zavede z jednoho místa do druhého, ale také zážitek spojený s určitou tématikou. V loňském roce obsadily tematické cyklotrasy prvních 10 míst v průzkumu RadReiseAnalyse 2024, provedeným mezi 16.000 německými cykloturisty (na prvních dvou místech to byla Weserská stezka a Labská stezka). Zároveň roste význam panevropské sítě dálkových cyklotras EuroVelo a říčních stezek: polovina z 10 nejpopulárnějších cyklotras Německa je součástí tras EuroVelo (po Labské stezce např. vede část tras EuroVelo 4 a 7 či po Rýnské stezce trasa EuroVelo 15 a Dunajská stezka je součást EuroVelo 6) a všechny trasy z TOP 10 vedou podél řek či po pobřeží. Celkem vyrazilo v roce 2023 na cyklodovolenou (min. 3 přenocování) 3,6 mil. Němců, na krátkou dovolenou (1 až 2 přenocování) pak 7 mil. a na jednodenní cyklovýlet dokonce 36,4 mil. cykloturistů.
Trendy v chování cykloturistů
Mění se i chování a charakteristika cykloturistů. V minulosti byla cykloturistika často vnímána jako aktivita pro zkušené cyklisty. Dnes je to však činnost, kterou si užívá široké spektrum lidí, od mladých po starší generace. Cyklisté upřednostňují bezpečné trasy, pohodlí, dostupnost a komplexní služby. Na cyklotrasách i v turistických destinacích se dnes klade důraz na infrastrukturu, jako jsou cyklistické hotely/hostely/penziony/kempy, vybavené dílny na opravy kol, nebo speciální cyklistické směry a značky. Moderní cykloturisté preferují komfortní a snadno přístupné zážitky, což zvyšuje poptávku po kvalitní ubytovací a stravovací infrastruktuře.
Cykloturisté dnes také častěji volí kombinaci s jinými způsoby dopravy. Mnozí používají vlak nebo cyklobus pro přesuny mezi jednotlivými částmi tras, a to zejména v horách nebo v oblastech s náročnějšími terény. Cyklisté preferují pohodlné cestování, které umožňují elektokola nebo kombinované dopravní systémy (např. vlak + kolo).
Udržitelnost a ekologický přístup
Jedním z klíčových trendů posledních let je rostoucí důraz na udržitelnost a ekologický přístup k cykloturistice. Cyklisté stále častěji vybírají destinace, které se zaměřují na ochranu životního prostředí a podporu udržitelného cestování. V evropských zemích je patrný vzrůstající důraz na infrastrukturu pro cyklisty, která šetří přírodu a podporuje ekologický způsob pohybu. Například v Nizozemsku a Německu se budují cyklistické stezky oddělené od silničního provozu, čímž se zajišťuje bezpečnost a menší dopad na přírodu.
Dalším důležitým aspektem udržitelnosti je podpora místní ekonomiky. Cyklisté stále častěji hledají autentické zážitky, podporující místní podniky a producenty. Tento trend podporuje nejen ekologické, ale i sociální a ekonomické aspekty cykloturistiky.
Ve vazbě na klimatické změny a zvyšující se ceny nejen energií se také postupně zvyšuje důraz podnikatelů v cestovním ruchu na ekologizaci provozu a zlepšování hospodaření s vodou či dalšími zdroji
Digitální technologie a aplikace
Využívání mobilních aplikací a digitálních technologií je dalším trendem, který mění cykloturistiku. Cyklisté dnes často používají aplikace pro plánování tras, navigaci a sdílení zážitků. Například aplikace pro sledování cyklotras nebo mapy s doporučenými cyklostezkami se staly nezbytným pomocníkem pro mnoho cykloturistů. Digitální technologie také usnadňují rezervace ubytování nebo půjčení kol, což zvyšuje pohodlí a atraktivitu cykloturistiky.
Příklad ekonomického přínosu cykloturistiky: Weserská stezka (Německo)
Tato 518 km dlouhá stezka podél řeky Wesery, prochází např. Brémami a ústí do Severního moře v Cuxhavenu. V novém průzkumu ekonomického přínosu této cyklotrasy bylo dotazováno na 1.594 cyklistů, kteří poskytli důležité informace o struktuře návštěvníků, jejich chování a výdajích. V rámci analýzy se rozlišovalo mezi cykloturisty (cestujícími z místa na místo), regionálními cyklisty (cestujícími s jedním pevným ubytováním, kteří podnikají cyklistické výlety) a jednodenními výletníky. V roce 2023 bylo zjištěno na 54 000 cykloturistů s přenocováním, z toho přibližně bylo 37 000 cykloturistů a přibližně 17 000 regionálních cyklistů. Průměrné výdaje cykloturistů na osobu a den činí přibližně 100 EUR, regionální cyklisté utratili přibližně 84 EUR na osobu/den. Celkem na 156 000 jednodenních výletníků projelo některou část Weserské stezky v oblastech Weserbergland a Mittelweser. Průměrné výdaje této skupiny činily přibližně 28 EUR na osobu/den. Na základě získaných údajů vypočítala společnost IGS celkový ekonomický přínos cykloturistů a jednodenních výletníků na Weserské stezce ve výši 12,4 milionu EUR za rok 2023.
86,8 % dotazovaných cyklistů na Weserské stezce bylo starších 45 let, 97,8 % všech dotazovaných projíždělo stezku na vlastním kole a 60,9 % využívalo elektrokolo. Protože výchozí a cílový bod při trasových túrách obvykle nejsou totožné, je vlak pro cykloturisty hlavním dopravním prostředkem. 48,3 % cykloturistů využilo vlak k příjezdu a odjezdu. Následují auto a kolo, které shodně využilo 20 % respondentů.