Analýza cykloturistů a ekonomický přínos Weserské stezky
Nejoblíbenější německá dálková cyklotrasa (dle průzkumu německého cykloklubu ADFC-Radreiseanalyse 2024), Weserská stezka, je významným ekonomickým motorem v turstice regionů Weserbergland a Mittelweser. Tato 518 km dlouhá stezka podél řeky Wesery, rozdělená do 8 etap, prochází např. Brémami a ústí do Severního moře v Cuxhavenu. V novém průzkumu ekonomického přínosu této cyklotrasy bylo dotazováno na 1.594 cyklistů, kteří poskytli důležité informace o struktuře návštěvníků, jejich chování a výdajích.
Jaký byl ekonomický přínos Weserské stazky v 2023?
V rámci analýzy uživatelů této trasy se rozlišovalo mezi cykloturisty (cestujícími z místa na místo), regionálními cyklisty (cestujícími s jedním pevným ubytováním, kteří podnikají cyklistické výlety) a jednodenními výletníky. V roce 2023 bylo zjištěno na 54 000 cykloturistů s přenocováním, z toho přibližně bylo 37 000 cykloturistů a přibližně 17 000 regionálních cyklistů. Průměrné výdaje cykloturistů na osobu a den činí přibližně 100 EUR, regionální cyklisté utratili přibližně 84 EUR na osobu/den. Celkem na 156 000 jednodenních výletníků projelo některou část Weserské stezky v oblastech Weserbergland a Mittelweser. Průměrné výdaje této skupiny činily přibližně 28 EUR na osobu/den. Na základě získaných údajů vypočítala společnost IGS celkový ekonomický přínos cykloturistů a jednodenních výletníků na Weserské stezce ve výši 12,4 milionu EUR pro rok 2023.
Věk a využívání elektro/kol
86,8 % dotazovaných cyklistů na Weserské stezce bylo starších 45 let. Regionální cyklisté tvoří průměrně nejstarší skupinu uživatelů (97,6 % nad 45 let, 59,7 % nad 60 let). 97,8 % všech dotazovaných projíždělo stezku na vlastním kole. 60,9 % využívalo elektrokolo. Podíl osob, které projížděly Weserskou stezku na elektrokolech, byl mezi cykloturisty nejnižší (celkem 50,8 %). Regionální cyklisté využívali elektrickou podporu v 80,6 % případů.
Použité dopravní prostředky
Protože výchozí a cílový bod při trasových túrách obvykle nejsou totožné, je vlak pro cykloturisty hlavním dopravním prostředkem. 48,3 % cykloturistů využilo vlak k příjezdu a odjezdu. Následují auto a kolo, které shodně využilo 20 % respondentů. Většina regionálních cyklistů s ubytováním na jednom místě přijíždí vlastním autem (57,3 %) nebo obytným vozem (30,6 %). Většina jednodenních výletníků uvedla, že přijela na kole nebo začala výlet na kole přímo u domu (60,9 %). 30,1 % přijelo na začátek túry autem.
Přenocování
Tři čtvrtiny (76,1 %) cykloturistů uvedly, že přespávají v hotelu. 36,6 % plánovalo alespoň jednu noc během své cesty strávit v penzionu. Kempy nebyly příliš častou volbou cykloturistů (18 %). U regionálních cyklistů je situace opačná. U této skupiny je kemp nejčastěji uváděn (52 %). 37,4 % dotazovaných přespalo v hotelu. Penziony jsou na třetím místě s 14,6 %.
Další informace o Weserské stezce jsou k dispozici v infocentru Weser-Radweg c/o Weserbergland Tourismus e.V. Hameln na adrese www.weserradweg-info.de.